The Vivisector

Image credit Chris Osburn

Qu’on aime ou qu’on déteste, l’exposition The Vivisector organisée par Todd Levin a le mérite d’être unique en son genre. On y retrouve des œuvres d’artistes tels que Morton Bartlett, Hans Bellmer, Bruce Nauman ou Frédéric Sommer et des extraits de l’oeuvre de l’intellectuel Georges Bataille. Cependant, les séries photographiques “Sex Pictures” (1989-1992) et “Broken Dolls” (1999) de Cindy Sherman sont au cœur de l’exposition.

Je suis tombée sur le travail de Cindy Sherman lorsque je suivais des cours à la Central Saint-Martins. À ce moment-là, j’étais très intéressée par la peinture figurative et le dessin. Les périodes artistiques telles que la Renaissance, le Baroque et le Romantisme, étaient des références incontestables pour mon exploration du corps, mais les artistes contemporains qui remettent en question la «responsabilité et l’impact” de la figure humaine dans les temps modernes, ont été d’un intérêt particulier pour moi.

À ce jour, je suis envieuse de l’éloquence de Cindy Sherman à dépeindre une imagerie crue et inquiétante. Elle a du culot et je l’admire pour ça. Provocation? Sans doute, mais son exploration de la construction de l’identité et de la représentation du corps est d’aussi mauvais goût qu’elle est habilement amusante.

*Spruth Magers Gallery, The Vivisector from 23/11/12 to 26/01/13.

Love it or hate it but The Vivisector exhibition curated by Todd Levin is one of a kind. On display, works by visual artists such as Morton Bartlett, Hans Bellmer, Bruce Nauman or Frederic Sommer and intellectual George Bataille. Yet Cindy Sherman’s photographic series “Sex Pictures” (1989-1992) and “Broken Dolls” (1999) are the heart of the show.

I first came across Cindy Sherman’s work whilst studying for my foundation course at Central Saint Martins. At that point, I was greatly interested in figurative painting and drawing. Artistic periods such as the Renaissance, Baroque and the Romantic Movement, were undeniable references for my exploration of the body but contemporary artists that question the “responsibility and impact” of the human figure, in modern times, were of a particular interest to me.

To this day, I am envious of Cindy Sherman’s eloquence to depict the rawest and most disturbing imagery. I wish I was as “cut throat”. Provocation? No doubt, but her exploration of the construction of identity and the representation of the body is as distasteful and affecting as it is cleverly amusing.

*Spruth Magers Gallery, The Vivisector from 23/11/12 to 26/01/13.

One thought on “The Vivisector

  1. Pingback: » Cindy Sherman – The Vivisector Opens Today at Spruth Magers London Tiki Chris

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